Monden Știri

Cronici literare în pandemie – Artistul plastic petrilean, Petru Birău

”Complexitatea artei lui Petre Birău este clădită atât pe apartenenţa la cultura românească cât şi pe interpretarea chibzuită a realităţii – o stare conflictuală între tensiunea spirituală şi fizică a autorului. Observând abilitatea sa de a epura şi de a conceptualiza materia, artistul stabileşte o legătură între matricea umană şi misticismul cosmic. Simbolistica arhetipală are funcţie totemică, adevărate rituri culturale, scrutate prin filtrul luminii purificatoare. Universul magic al lui Petre Birău se plasează într-un registru de motive cunoscut publicului, dar mai proaspăt prin linia conceptuală, sugestivitatea cromatică şi pietatea actului creator.” (Mihaela Cristea, critic de artă – 2015)

Pictura lui Petru Birău poate fi caracterizată în câteva cuvinte, astfel: culoare și candoare, o măistrie generoasă a nuanțelor și o complexitate specială de simțăminte magice, pe care compozițiile sale pot să le stimuleze în sufletul privitorului.

Scurtă biografie. Originar din Valea Jiului, locuitor al satului Cimpa-Birăoni, localitate conponentă a orașului Petrila, artistul plastic Petru Birău este un maestru desăvârșit al penelului și un promotor al culturii și atei tradiționale românești în cea mai pură formă. Doctor în artă plastică, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, Petru Birău a mai avut ocazia de a-și prezenta lucrările dincolo de granițele României, în expoziții personale din Franța și Germania, dar și în numeroase expoziții colective din diverse țări ale lumii. În paralel, Petru Birău are și o activitate publicistică intensă, fiind colaborator la numeroase reviste culturale.

Povestea inspirantă a maestrului Petru Birău – transformarea din miner în artist cu expoziții în România și peste hotare

”Am avut un traseu al vieții destul de sinuos, cu multe ezitări, treceri și întârzieri, dar pasiunea pentru artă a fost permanentă. Datorită împrejurărilor familiale nu am putut să plec de acasă ca să mă specializez în domeniu imediat după terminarea liceului și am lucrat 21 de ani la mina Lonea. În tot acest timp însă am pictat, am avut expoziții în țară, la Cluj, Petroșani, Hunedoara etc. Când aveam 40 de ani s-a deschis o secție de Pedagogia Artelor Plastice și decorative la Universitatea ”Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu și atunci, fiind mai aproape de Petrila, am renunțat la mină și am început studiile universitare. A urmat apoi un master și un doctorat în artă la Universitatea de Vest din Timișoara, timp în care am trecut în învățământ” (Interviu – Accent Montreal, decembrie 2019).

În monografia ”Petru Birău / Arta ca reînceput și adăpost”, Dumitru Velea afirmă că Petru Birău lasă să se manifeste prin sine părți ale unei lumi străvechi, de o prezență necontaminată de prezent, și își desface liniștit pânzele sufletului ca această arhetipologie să-și așeze culorile pe ele cu o spontaneitate necenzurată de măsurile obișnuite. În picturile sale se distribuie îndeosebi însemnări ce se ridică natural din zone ontologice și mai puțin din cele așa-zis psihologice. Prin ele se întrevăd urme ale spiritului originar, dar și comunitar (Petru Birău / ”Arta ca reînceput și adăpost”, Dumitru Velea)

Ne obișnuisem, ca iubitori de artă și admiratori ai creațiilor realizate de artistul plastic prof. dr. Petru Birău, ca, la început de primăvară, să ne bucurăm mai ales de frumoasele imagini ale Petrilei rurale, imortalizate de artist pe pânză chiar din curtea casei sale de la Cimpa ori de prin câmpurile și pădurile din Fățăciuni, probabil locurile cele mai prețuite de maestrul Birău, care se regăsesc în creațiile sale artistice. Se vede însă treaba că toată nebunia aceasta de pandemie virală care amenință întreaga planetă și-a pus amprenta și pe viziunea creatorilor de artă, așa cum și-a pus amprenta și pe fețele oamenilor. Poate tocmai de aceea, în caietele de schițe artistice ale pictorului Petru Birău, pe lângă temele peisagistice abordate de acesta și-au făcut loc și câteva teme de portret. Evident, în contextul actual, portretele maestrului Birău nu prezintă însă doar acele inconfundabile chipuri de momârlani, redate de obicei cu atâta expresivitate în lucrările sale, ci ”fețe” care scot în evidență cele mai diverse sentimente umane generate de starea de izolare și distanțare socială în care ne aflăm cu toții. De aceea, în schițele de portret realizate în această perioadă de pandemie de Petru Birău, regăsim suferință, deznădejde, boală, durere, tristețe, angoasă, furie, dezamăgire, așa cum regăsim însă și resemnare, speranță și, în cele din urmă, credință (Tiberiu Vințan – Arta-n pandemie sau chipurile izolarii în-viziunea artistului plastic Petru Birău, 2020)

O caracteristică a marilor creatori este consecvenţa, stăruinţa în afirmarea unei idei, perseverenţa în edificarea unui concept, dealtfel, pentru un creator autentic, mult mai importantă este pasiunea, ardoarea în a-şi urmări şi susţine demersul, decât talentul (…) (Petru Birău, Liga Scriitorilor Români – ÎNTÂLNIREA CU AL. FLORIN ŢENE, POETUL)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.